JellyPages.com

Saturday, November 9, 2013

HO CHI MINH TRIP-part 3


Day 3
Lepas semalam seharian ikut tour gi mekong hari ni lah hari yang ditunggu.Shopping time.Memang sehari suntuk aku perlukan untuk shopping.Hehehehehe.Tapi aku selalu ikut pesan en hubby beli apa yang ada dalam list saja supaya  tak membazir.Kalau ikut hati mmg nk beli semua yg terlihat di mata.
Aku shopping bukan untuk aku saja tp untuk semua ahli keluarga.Antara yang di beli kain pasang jenis coton silk,tudung ala fareeda tu,baju kurung untuk pakai gi kerja,jubah lycra,t-shirt untuk adik-adik aku,untuk abah dan bapa mertua serta biras aku beli t-shirt kolar,handbag untuk adik ipar mak mertuaku dan juga mama ku.Tak lupa untuk nenek aku belikan dia telekung.Untuk officemata aku just belikan dorang fridge magnet.En hubby beli cap,beg deuter,jersey bola Man U,dan clucth.

Antara list yg aku dan en hubby Shopping


*Shawl yg officemate kirim RM 12 sehelai tp cantik beli kt dlm Benh Thanh Market
*Kain pasang 3.5 meter bidang 60 jenis cotton silk RM 20 kt dlm Benh Thanh Market owner nama Lin
*Baju kurung Thai silk sepasang RM 55 penuh manik beli di Rokiah Collection di Taka Plaza
*Baju kurung Vietnam Silk sepasang 45 penuh manik beli di Rokiah Collection di Taka Plaza
*Jubah Lycra sepasang RM 50 penuh manik beli di Rokiah Collection di Taka Plaza
*Tudung aku nasihatkan beli je kat akak-akak tepi jln sebab korg boleh dpt murah mcm aku tudung 3 layer aku dpt sehelai RM 15 je


*Telekung Cotton sepasang RM 30 penuh beli kt dlm Benh Thanh Market kedai telekung ni Lin yg kenalkan kedai kawan dia katanya
*Pashmina officemate aku kirim RM 25sehelai.memang cantik beli kat pasar mlm Benh Thanh
*Fridge magnet rm1 setiap 1 aku dpt.Aku beli 25 jadi total RM25 beli kat pasar mlm Benh Thanh.Yg ni korang kena betul2 bargain sebab mula dorang buka harga kat aku RM 70.
*T-shirt vietnam RM15 sehelai kain gred 1 katanya.tapi memang betul selesa kain cotton dia. beli kt dlm Benh Thanh Market

*T-Shirt kolar RM 20 sehelai. beli kt dlm Benh Thanh Market
*Beg deuter pun en hubby beli kt akak tepi jln yg kecil RM 30 yg besar 60L RM35

*Clutch en hubby RM 40 dr open harga RM80 beli kat pasar mlm Benh Thanh

*Jersey Man U RM 40 dr open harga RM80 beli kat pasar mlm Benh Thanh
*Cap columbia USD 2dr kedai depan Benh Thanh market



Aku just nak kongsi sikit tips la ni pun ikut experience aku
1)Jgn bawak banyak pakaian sebb korg boleh kurangkn ruang nnti balik nak isi byk brg
2)bawak juga sikit bekalan mcm roti,mee segera or biskut.
3)Survey dulu macam mana keadaan sekarg mcm cuaca masa korg nak pergi
4)bawak payung yg boleh letak dlm handbag sebab cuaca kat sana tak menentu.
5)jgn lupa traveller charger.Kat Ho Chi Minh dorg guna 2pin
6)Jgn lupa jugak keperluaan asas mcm panadol,minyak angin dan juga salonpast.Yela kalo nak jadi kita tak tau bila.
7)Kalau boleh korg bawak air kosong yg korg msak sendiri kat hotel sbb ye la tempat org ni kita x boleh jangka
8)Yg ni pun penting.Selalu kena ada wet tissue dlm beg korg sbb kebykan toilet kat sini just sediakn tisu tak de paip k.
9)Selalu berjaga-jaga dengan duit korg.Jgn letak semua duit dlm 1 tempat.Peringtan jugak kalau boleh jgn naik beca sbb dorg akan kelentong korg dgn harga.dan juga jgn benarkan tukan cuci kasut  tepi jln cuci kasut korg sbb  korg kebyakan pun kelentong juga.Mula bgtau harga murah pas siap harga naik berganda mahal
10)Pakai pakaian yg korg selesa dan juga kasut yg selesa untuk jln-jln  supaya korg enjoy the trip
11)jgn ikut peresaan masa shopping.Kalau dpat buat list brg apa yg korg nak beli
12)Kena pandai kira currency exchange.Kalau boleh buat table compare USD dgn RM dan juga VND dgn RM.



No comments:

Post a Comment