JellyPages.com

Saturday, October 15, 2016

Epul Mira Sabah Holiday-Part 3

Lepas dari kejadian di KK kami tak putus asa untuk teruskan holiday.Jadi hari berikutnya kami ke Tenom.Tempat yang wajib aku pergi kalau balik Sabah.Tenom terkenal dengan kopinya.Jadi apa lagi shopping la beli kopi untuk bawak balik sebagai cenderahati.Kopi Fatt Choi ni memang terbaik.Sekarang tempat dia lagi best dia siap buat cafe untuk korang lepak rasa kopi dia sambil membeli kopi.
welcome to Tenom

bersih dan best masuk terus bau kopi
beli jangan tak beli


Lepas dari Kilang Fatt Choi kami singgah di Pusat Kebudayaan Murut.Luas tempat dia tapi sayang tak diselanggara dengan baik dan juga tidak dipromosikan untuk pelancong.Banyak rupanya yang aku tak tahu..Kat sini la en hubby menunjukkan kepakaran mengetuk gong,selain kita boleh cuba alat-alat mainan dia.Yang paling aku suka dia punya lansaran.Ala macam trampolin.Nak masuk pusat kebudayaan ni kena bayar ok.Dewasa RM 5 .Banyak juga tinggalan sejarah yang aku baru belajar kat tempat ni.Tapi ada 1 section tu yang paling seram.Kawasan tajau.Siap orang yang jaga kat situ cakap kanak-kanak tak dibenarkan dan juga siapa yang tak kuat semangat juga tak digalakkan.foto pun tak boleh ok.Aku dah cuak..Naik je dah meremang bulu roma tapi aku diam je.Terus jalan sambil-sambil tengok.Pertama naik aku dah terpandang ada 1 tajau besar siap kena ikat kain merah dengan kuning.Pastu macam ada bau semacam.Oh ya tajau ni macam tempayan ye.satu-satu tajau aku tengok kebanyakan dorang guna untuk buat tuak dan simpan barang.Last sekali baru la aku sampai kat tempat tajau yang gerun tu.Lepas belek-belek rupanya tajau yang gerun tu tempat simpan mayat..Ko rasa..OMG.tapi sebelum sampai tempat ni dorang dah buat upacara untuk pindahkan.Tapi still terasa kot...Tapi satu pengalaman yang best la.

pintu masuk








Esoknya kai rehat kat rumah je..basuh baju yang mana patut.Tapi hari berikutnya yang paling best tunggu ya part terakhir aku holiday di Sabah.

No comments:

Post a Comment