JellyPages.com

Saturday, May 21, 2016

#Epulmiratakeoverphuket--part 1

Salam....lama dah blog ni ditinggalkan sorry la bukan apa tak ada story best nak shout out..Alhamdulillah hari ni tiba-tiba nak share holiday trip untuk tahun ni...Sebenarnya lama dah plan nk holiday kat phuket tapi asyik tak jadi.Kali ni betul-betul dah nekad nak pergi jugak.Kebetulan tahun ni cuti ngam-ngam jatuh pada keadaan phuket yang sesuai untuk holiday.Tapi disebabkan tahun ni musim panas dia pelik sikit jadi memang betul-betul panas la.Suhu cecah 37darjah.

Hampir 8 bulan plan trip kali ni.Survey the best hotel,survey tempat makan halal(ni memang paling penting),survey apa activity best yang boleh explore,survey tempat yang wajib peri waktu kat Phuket.Pendek kata semua la aspek untkl jadikan trip kali ni betul-betul bermakna.Survey-survey tiket flight ada hari yang murah tapi tangguh konon boleh dapat lagi murah.Last-last terpaksa fly 1 hari awal.Sepatutnya fly 25 Mar tp harga tiket mahal jadi terpaksala ambil flight 24 Mar petang.Bayangkan balik dari kerja petang tak mandi terus fly.Hanya tuhan ja tahu macam mana penat dan lemaunya diri ni.
the journey begin

betapa sibuknya airport kat Phuket ni

Ni la kenderaan rasmi kami sepanjang di phuket.2org saja tau.

tour guide kami dr Gembira tour cik Salwa

Welcome to Phuket thailand

First day aku dengan en. hubby check in dulu kat hotel sementara kami.Sebab last minit kan mana boleh booking hotel sama dah full book.Hotel transit kami adalah Deva suite Patong.Simple dan lengkap dengan keperluan asas.Selesa dan bersih.Flight kami pukul 5 petang dari KL sampai Phuket Airport dalam pukul 6 lebih waktu Malaysia.Phuket masa tu pukul 5 lebih.Lepas ambil luggage dan lepas clear imigresen,aku pun dengan jet lag mencari-cari tour guide kami.Akhirnya ternampak la nama aku terbentang.Tou guide yang comel,muslim dan boleh bercakap melayu(alhamdulillah).Aku memang book siap-siap tour guide sepanjang kami di sini.Bukan apa first time datang jadi tak biasa dengan tempat ni.At least ada guide kita pun senang.Tak kena tipu.Cik Salwa nama tour guide kami dari Gembira tour.Servis memang tip top.So rasa selamat lah sepanjang ada kat sini.Aku ingat Phuket ni macam langkawi maklum lah pulau kan.Sekali perjalanan dari airport nak ke Patong terasa punyalah jauh.Mana aku dah pening dengan dahaga lagi memang cukup la.Jalan dia mak ai...dah la jammed pastu bukit-bukau.Boleh terkeluar isi perut.Jangan salah sangka ye aku ni memang ada penyakit mabuk perjalanan tak kira la naik kereta ke bas ke kapal terbang ke mesti aku mabuk.Phuket ni jammed dia boleh tahan jugak.1jam lebih baru la sampai kat Deva suite.Cik Salwa tolong kami check in..Lepas settle semua dalam pukul 7 lebih.Masuk bilik je terus terbaring kepenatan.Rehat jap mandi-manda tukar baju terus keluar memburu makanan.
our transit hotel

Happening at Banzaan Market

tak sabar nak makan Pad thai dia memang best

tengok la seafood dis giant-giant seamier

seafood fried rice

menu untuk pancake
Deva suite ni dekat dengan 1 kedai india ni memang halal tapi encik hubby cakap kita jalan dulu kalau tak ada pilihan lain baru patah balik ke Badsha Indian food.Jalan punya jalan last-last jumpa 1 port ni memang happening.Macam pasar malam.Nama tempat dia Banzaan night market Patong.Berdepan dengan Bangla muay thai stadium kalau tak salah aku.Apa lagi misi mencari makanan halal la.sekali jumpa 1 mamat bangladesh boleh cakap melayu dia rekomen kedai makan dia.Aku tengok ramai tourist Malaysia makan kat situ jadi kami duduk la.Sebelum datang Phuket aku dah buat list apa makanan mesti cuba kat sini.Jadi list aku bermula dengan Pad thai.En hubby order nasi goreng seafood.Fuh memang Heaven makan.Seafood memang tak kedekut.Untuk minum aku order orange juice dan en hubby order mango juice.Memang terasa buah sebenar.Bukan kordial okay.Tapi boleh bagi advise la makan kat Phuket ni memang agak mahal sikit.Selesai makan apa lagi cari dessert la.Aku mencari jugak banana pancake konon yang selalu orang sebut kat blog-blog.Akhirnya terjumpa.Okay la rasa dia.lebih kurang macam roti pisang yang kita order kat kedai mamak.Pastu jalan-jalan jap then terus balik hotel.Penat wei belum berhenti penat lagi.Okay sambung esok...da...